lovisareads.blogg.se

Mellan dig och dig

Kategori: böcker, recensioner

 
Titel: Mellan dig och dig
Författare: Katarina Kieri
 
Handling: Jag ser bilder framför mig ibland. Bilder där jag sticker min hand innanför Ivars arm, där vi ser på varandra, där vi ler stort oh börjar springa. Bilder där vi så småningom stannar upp, först andfådda och skrattiga, sedan allvarliga och tysta. Bilder där vi står mitt emot varandra och ser djupt in i den andres ögon, där vi fattar varandras händer och sedan...
       Där brukar bilderna ta slut, så också nu. Och i verkligheten sticker jag inte in min hand under Ivars arm, istället stoppar jag den i jackfickan.
 
Tora är sjutton år. Hon har knallblå skor och en mamma som har stuckit med en gris. Hon har en vän som heter Ivar och en pappa som borde skaffa sig ett lexikon. Hon färdas genom en höst som så småningom blir vinter. Längs vägen finns också lilla Minna med sin pinne, Jonna som hon har knarkat omogna vinbär med och bibliotikarien Sven som drar handen genom sitt rufsiga hår.
 
Mina tankar: En okej bok men det kändes inte riktigt som att den någonsin startade. Det var väldigt lite handling och det var en ren slump att jag ens hade den i bokhyllan. Det var en mysig läsning men det var inget att sträckläsa.
 
Hela boken utspelar sig antingen i skolan eller vid vattnet eller i Toras lägenhet på Vallstigen. Det var enformigt och allt var vädligt förutsägbart. Jag skulle rekommendera denna bok om du inte gillar späning och bara vill sugas in i någons gymnasieliv ett tag.
 
Smakprov: "'Vem är den där Sven?' frågar hon. Naturligtvis har hon hört allt. Naturligtvis minns hon allt hon har hört. 'Åh', säger jag, 'det är bara en ... en bibliotikarie.'"
Kommentera inlägget här: