lovisareads.blogg.se

Nick & Norahs oändliga låtlista

Kategori: böcker, recensioner

 
Titel: Nick och Norahs oändliga låtlista
Författare: Rachel Cohn & David Levithan
Översättninge: Hanna Larsson
 
Handling:
Nick: Jag vet precis vad som kommer hända och jag vet att jag måste göra någonting - vad som helst - för att förhindra det. Så jag vänder mig till tjejen i flanell som jag inte ens känner och säger: "Jag fattar att det här kommer låta konstigt, men skulle du ha något emot att vara min flickvän de närmaste fem minuterna?"
 
Norah: Hon kommer rakt emot mig. Herregud, jag gör vad som helst för att hon inte ska känna igen mig och börja prata med mig. Pojkvän till undsättning! Jag besvarar icke-bögens fråga genom att lägga handen om hans nacke och trycka hans ansikte mot mitt.
 
En natt i New York. Nick och Norah möts vid midnatt och sedan korsas deras vägar igen och igen. Musik, dans och hångel på de mest besynnerliga ställena gör natten näst intill oändlig. 
 
Mina tankar: till att börja med; fett coolt att de skrev vartannat kapitel. Det känns på något sätt mer äkta att de verkligen är ur två olika personers perspektiv. Sedan var det ibland långdraget att få höra samma sak två gånger, i många fall överlappade dock kapitlena bara varandra lite. 
 
Spännande handling och lätt att läsa då man bara följde dem utan hopp i tiden. Jag läste den till morgonkaffet ute i solen men det kändes som en bok som läses bäst på en buss en sen natt när det är mörkt ute.
 
Smakprov: "Vad sysslar Nick med? Han dansar jigg på trottoarkanten, med armarna utsträckta och ansiktet vänt mot himlen. Han ser lycklig ut."
 
Kommentera inlägget här: