lovisareads.blogg.se

Brev från en bruten horisont

Kategori: böcker, recensioner

 
 
Namn: Brev från en bruten horisont
Författare: Calle Brunell
 
Handling: "Det var inte en fråga om lycka eller att vara förälskad. Det handlade om att hitta hem. Hon var det första i mitt liv som verkade evigt och sant."
 
Förlorad till havs skriver William brev och sjösätter på vågorna. I den bohuslänska skärgården inträffar ett mirakel. Historien vindlar sig genom en norrkensnatt i Västerbotten under kriget till kanariefågelskvitter nere i en walesisk gruva. Fram till Mika, som funderar på att göra slut. Helst bland folk, för att kunna bevara någon slags värdighet. "Om två veckor på stormarknaden". Men tidigare generationer hänger över hans axel, och en röd tråd spänner genom tid och rum, knyter ihop två älskande med varandra.
 
Mina tankar: Boken var ganska kort så handlingen var effektiv. Hela tiden fick man reda på nya grejer, men eftersom flera olika karaktärer i olika tidspunkter följs var det ibland svårt att urskilja vart i historien man befann sig. 
 
Jag hade inga förväntningar på boken men blev positivt överraskad när jag hade läst ut den. Någonstans mitt i handlingen var den väldigt vacker och välskriven. Inte först på den rekommenderade att läsa listan men hittade den på bokrean för ett antal år sedan. För den lilla peng jag gav för den var det helt klart värt det. 
 
Smakprov: "Ängel, du stryker lätt förbi min kropp i gryningen, lämnar dagg på runga ögonlock. En svag bris svepte in, fick kjolarna att rista och vattenbrynet att krusa sig. Den bar med sig smaker; nejlika och mynta. Folk började slicka sig om läpparna. En doft av jasmin och sågspån, känslan av persika mot kinden. Tobias gjorde en liten paus just efter Din mun är en djuphavsgrav, där kan jag vaggas genom nattens alla timmar."
 
 
 
Kommentera inlägget här: