lovisareads.blogg.se

Prodigy

Kategori: böcker, recensioner

 
 
Titel: Prodigy
Författare: Marie Lu
Översättning: Katarina Falk
 
Handling: Det har gått en vecka sedan June och Day med nöd och näppe lyckades fly från Los Angeles och Rebliken med livet i behåll. Day antas vara död efter att ha förlorat sin bror till en avrättningspatrull som trodde det var honom de tog livet av. June är nu Republikens mest eftersökta förrädare.
 
Desperata efter hjälp vänder de sig till Patrioterna en rebellgruppsom vigt sina liv åt att få Republiken på fall. Men går Patrioterna att lita på? Eller har de själva, utan att inse det, blivit brickor i det mest fruktansvärda politiska spel.
 
Mina tankar: Jo, det var helt klart en bra bok. Seg i början och inte alls lika bra som jag upplevde att den första var. Allting spännande var sparat till slutet och då gick det inte att lägga den ifrån sig.
 
Den får 6/10. Skulle ändå rekommendera denna serie då den är spännande om man gillar dystopier. Jag har inte läst den sista boken än, men ser fram emot det. Marie Lu har ändå byggt upp en bra historia med bra karaktärer som jag gärna vill se att det löser sig för.
 
Smakprov: "Day! Day! Day! Jag kan knappt tro mina öron. De ropar på mig och deras röster ekar över hela staden. Jag står som förstenad och bara stirrar ut över torget med den provisoriska megafonen i handen. Sedan lyfter jag den långsamt till munnen och börjar tala. "Medborgare i Republiken!" ropar jag. "Hör ni mig?""
 
Kommentera inlägget här: